Lukáš Neumann

32 násobný Mistr republiky v jachtingu, držitel více než 60 medailí z Mistrovství republiky v jachtingu.
Pomáhám lidem proniknout do tajů závodního jachtingu. Sdílím své znalosti a zkušenosti s těmi, kteří chtějí vstoupit do světa závodního jachtingu, nebo do něj již vstoupili a chtějí se v závodění zlepšit.

Lukáš Neumann, závodní jachtař, který dokazuje, že znalost teorie je pro výsledek mnohdy důležitější než napluté míle.

  • Hlavní rozdíl mezi úspěšnými a neúspěšnými závodníky je v teoretických znalostech a ve schopnosti převádět je do praxe.

Sám jsem pochopil, až po mnoha letech…

Rok 2000 pro mě začal velkým zklamáním. V březnu jsme s mým parťákem v Mexiku neuspěli v kvalifikaci na Olympijské hry do Sydney v lodní třídě 49er. Čtyřletý kolotoč tréninků, soustředění, závodů, a cestování na různé kontinenty skončil zlomeným stěžněm den před kvalifikačním závodem. Náhradní stěžeň jsme neměli. Jedna spřátelená posádka nám půjčila svůj třetí náhradní stěžeň, který jsme ale nestihli vytrimovat na naši váhu. Místo plného soustředění na správnou taktiku a další podstatné věci jsme se zaobírali nedostatečnou rychlostí a kvalifikace na OH nám o 2 místa utekla. Byl to konec jednoho velkého snu a myslel jsem si, že to pro mě bude i konec jachtingu.

Byli jsme zklamaní a vyčerpaní. Bylo mi 28 let, a po dvaceti letech závodění jsem cítil, že je čas na změnu. Rozhodl jsem se, že se usadím, budu se věnovat své profesi architekta a pro radost se budu věnovat windsurfingu. Jachting jsem se rozhodl pověsit na hřebík.

Jenže jeden telefonát všechno změnil…

V telefonu se ozval hlas, který jsem neznal. Byl to manžel mé bývalé spolužačky a ptal se mě, jestli bych s nimi nemohl jet na Českou Námořní Rallye, že slyšel, že mám zkušenosti s jachtingem a jejich posádka by se ráda zlepšila.

Nevěděl jsem, do čeho se pouštím. Loď ani posádku jsem neznal, ale moře už mi začínalo chybět. Proto jsme si napřed dohodli trénink, abychom se poznali.

  • Bylo pro mě důležité vědět, že všichni opravdu chtějí závodit, mají rádi jachting, chtějí se učit a dosáhnout co nejlepších výsledků. Tak jsem na nabídku kývnul.

O pár měsíců později jsme pak společně stáli na startu největší české námořní regaty, na které se potkávali jachtaři z různých lodních tříd. Celkem 51 lodí se šesti až sedmičlennou posádkou. Přes 300 lidí, co milují jachting, od závodníků jezdících na malých sportovních plachetnicích na přehradách a jezerech, až po námořní jachtaře, kteří měli zkušenosti s přeplavbou oceánů, se sešlo v Chorvatsku, aby změřili své síly a schopnosti.

Vypluli jsme na vodu a začali se systematickou přípravou na první závodní den.

  • sbírali jsme data
  • měřili kurzy a proudy
  • a nastavovali optimální trim plachet

Nasbíraná data jsme porovnávali s předpovědí počasí a vytvářeli taktický a strategický plán pro nadcházející rozjížďku. Některé lodě byly ještě v přístavu, jiné sice byly na vodě, ale posádky se věnovaly spíše koupání než přípravě na závod. Jen pár dalších lodí se také věnovalo předstartovní přípravě.

  • Systematická příprava před rozjížďkou byla pro většinu naší posádky něco úplně nového.

Ještě před půl rokem vůbec netušili, že závod začíná dlouho před startovním výstřelem. Měli to postavené podobně, jako spousta posádek, které teď vidíme okolo sebe. Před startem koupání, popíjení kávičky, nebo něčeho ostřejšího, olivky, pršut a další dobroty. Pak najednou panika, když do vysílačky přijde hlášení, že za pět minut začne startovní procedura. Rychlé uklízení talířů do podpalubí, hledání oblečení, dohadování, kdo vytáhne hlavní plachtu, kdo přiváže spinakr a kdo tak blbě uklidil fendery, že nejdou otevřít dveře na záchod. Chaos a nepřipravenost na závod, absence plánu pro start a první stoupačku a pak rozčarování z toho, že jim většina lodí tak ujíždí.

Večer na břehu pak slyším stížnosti mnoha posádek, že jim to fakt vůbec nejede, že mají špatnou loď a plachty. Startovali přeci těsně vedle Franty a hned za Pepou a přesto už 10 minut po startu měli na vedoucí lodě ztrátu přes 100 metrů a do cíle dojeli více než půl hodiny za první lodí. Že vůbec nevěděli kam mají jet, že neměli žádný plán a že pluli od začátku ve zkaženém větru, o tom nemluví. Možná to ani netuší a možná ani nevědí, že v tom je problém. Bylo vidět, že mají rádi jachting, ale že o závodění toho moc neví.

  • Kdyby měli pár základních znalostí z teorie a taktiky, tak by si závod užívali úplně jinak. Jejich výsledky byly lepší a místo frustrace by zažívali radost.

Naše předstartovní příprava byla jiná:

  • zkontrolovali jsme kurzy
  • porovnali předpovědi počasí s realitou na vodě
  • změřili startovní čáru
  • upřesnili strategii
  • domluvili se kde odstartujeme
  • připravili taktický plán první stoupačky
  • zkontrolovali, jestli nemáme zamotaný spinakr... a udělali spoustu dalších potřebných věcí

V okamžiku startu jsme pak byli na tom správném místě a dále pluli podle plánu. Během rozjížďky jsme taktický a strategický plán upravovali podle nastalých podmínek.

  • I přes to, že jsme na této lodi jeli poprvé a neměli jsme s ní žádné předchozí zkušenosti, hned v první rozjížďce se ukázalo, že máme na to bojovat o medaile.

Nakonec jsme po šesti dnech závodění nechali všech 50 dalších lodí v pořadí za sebou. Závody jsme vyhráli a získali titul Mistři ČR v jachtingu.

Pro většinu posádky, která měla minimální zkušenosti se závoděním, to bylo první vítězství v jachtařském závodě vůbec. Pro mě to byl již 10. titul Mistra republiky v jachtingu.

Vyhráli jsme a já si poprvé jasně uvědomil, že mám po dvaceti letech závodění zkušenosti a znalosti, které jsou univerzální a vedou k dobrým výsledkům.

  • Mohu je uplatnit na jakékoliv plachetnici a na jakékoliv vodě.
  • Zároveň je mohu předávat dál a odkrýt rekreačním jachtařům kouzlo závodění a stávající závodníky posunout o kus dále k lepším výsledkům.

Viděl jsem to na naší posádce:

  • To, co dříve považovali za štěstí, začali vnímat jako správnou přípravu a opodstatněné rozhodnutí.
  • Tam, kde dříve viděli pomalou loď, začali nyní vidět nevýhodnou pozici, ze které je potřeba se vymanit.

Těch AHA momentů bylo pro většinu posádky opravdu hodně, ale všichni je postupně začali chápat a díky tomu začali rozumět té taktické hře, která se na vodě odehrávala. Jachting pro ně získal nový rozměr a začali si jej nesmírně užívat.

Měl jsem radost z vítězství, ale ještě více mě těšilo, že každý člen posádky pochopil, o čem to závodění vlastně je. Po hořkém začátku roku to bylo příjemné pohlazení po duši.

  • Že se nejedná o žádné kouzlo, ale že za výsledky stojí znalosti, které jsou stejné pro jakýkoliv jachting, ale které většině jachtařů chybí, jsem si ověřil i v dalších letech.

Během následujících dvaceti let jsme na různých lodích s různě zkušenými posádkami a v různých lodních třídách opakovaně dosahovali skvělých výsledků. Sám jsem začal od píky závodit ve windsurfingu a i tam jsem se dokázal časem probojovat mezi špičku. Během těchto dvaceti let jsem získal další 21 titulů Mistr republiky v jachtingu.

Těchto výsledků jsem nedosáhl proto, že bych na každé z těchto lodí jezdil ze všech nejrychleji. Vždycky byli mezi mými soupeři tací, kteří uměli plout o dost rychleji a často mě předjeli. Jenže pro celkové vítězství v závodech nestačí mít jen dobrou loď a umět s ní rychle plout. V závodě bojujeme se soupeři a pokud umíme využívat změn větru, víme jak řešit jednotlivé situace, známe pravidla a víme, jaký vliv na sebe mají lodě v těsné blízkosti, pak dokážeme i rychlejší soupeře udržet za sebou. Jsou to především znalosti jachtařské teorie, závodních pravidel, závodní taktiky a jejich uplatňování v praxi, co stojí za skvělými výsledky.

  • Znalosti, které bohatě stačí k tomu, abyste si užili krásnou dovolenou na lodi, zdaleka nestačí k tomu, abyste si užili závodění.

Pokud se chcete jen tak plavit, koupat se a užívat si pobytu na lodi, pak tyto znalosti nepotřebujete. Jakmile ale pocítíte touhu doplout z bodu A do bodu B rychleji než váš kamarád, nebo pokud si chcete zazávodit ve větší flotile lodí a užít si to, pak potřebujete získat znalosti, které běžný rekreační jachtař nemá. Sám jsem je získával již od dětství. Napřed od svých skvělých českých trenérů, později během Olympijské kampaně od zahraničních trenérů a z odborných anglicky psaných knih.

Těm, kterým jsem tyto znalosti začal předávat, se pohled na závodní jachting začal radikálně měnit.

  • Najednou začali chápat, co se na vodě děje.
  • Začali si všímat chyb, které jsme udělali my, nebo soupeři.
  • Začali přemýšlet o taktice, všímat si předpovědí i změn počasí a mnoha dalších věcí.

Z lidí, kteří ze začátku jen seděli na lodi a víceméně nahodile pluli, se stali závodníci, kteří chápali souvislosti. Díky teoretickým znalostem byli vtaženi do hry a začali si závodní jachting neskutečně užívat.

Umět s lodí plout je předpokladem závodění, ale pokud nevím kam a proč pluji, pokud neznám taktiku a strategii, pokud neovládám pravidla, neumím vytrimovat loď, nebo neumím předvídat změny větru a chování soupeřů, pak nemohu vyhrávat.

  • Je to podobné, jako hrát šachy. Vědět, jak se kterou figurkou táhne, je předpokladem pro hru, ale pokud nevím kam a proč, kterou figurku posouvám, pokud nemám plán a strategii, pak nikdy nemůžu vyhrát nad někým, kdo ví, co dělá a proč.

Sám jsem se všechno učil desítky let. Stovky závodů jsem prohrál. Tisíckrát udělal chyby, které mě stály lepší umístění, nebo vítězství. Dělám je i dnes, a i dnes někdy hloupě prohrávám. Díky svým znalostem a zkušenostem dokáži ale spoustu chyb rozeznat už v jejich zárodku. Vím, co hledám. Mám plán a do závodů vstupuji připraven. Díky tomu dělám méně chyb než moji soupeři, a tak i s minimem tréninku mohu stále konkurovat mnohem mladším, silnějším, rychlejším a vyježděnějším soupeřům.

Závodnímu jachtingu se věnuji již od dětství a vím, že předpokladem úspěšného závodění jsou teoretické znalosti, které můžete uplatnit na jakékoliv lodní třídě. Sám jsem se o tom mnohokrát přesvědčil...

Od roku 1986 do roku 2022 jsem v různých lodních třídách a různých kategoriích získal přes 60 medailí z mistrovství republiky z toho 32 titulů Mistr republiky. Většinou jako kormidelník nebo kapitán. Od juniorského Optimista a Cadeta, přes Létajícího Holanďana, Fireballa, Melges 24, Elan 333, First 35, JOD 35, Bavarii Match 42 a mnoho dalších plachetnic až po Formuli Windsurfing, Formuli Foil a slalom.
Tyto výsledky v tolika různých lodních třídách jasně dokazují, že jachting je jen jeden.

Své znalosti jsem se rozhodl sdílet s těmi, kteří o to stojí. S těmi, kteří se teprve chystají vstoupit do světa závodního jachtingu, a chtějí na to být připravení, i s těmi, kteří již nějakou dobu závodí. Pokud chcete jachtingu a závodění porozumět, pokud se chcete zlepšit a posunout své výsledky o několik úrovní výše, odhalit kde děláte chyby, porozumět trimu a vyznat se v pravidlech, pak vám mohu pomoci.

Tréninkem na vodě získáte lepší techniku a rychlost. Díky teorii budete vědět, co dělat a co určitě nedělat a rozeznáte chyby. Rozborem vlastních chyb a jejich postupným odstraňováním se začnete zlepšovat.

Netvrdím, že budete ihned bojovat o vítězství, ale mohu vám zaručit, že najednou uvidíte věci, které vám dříve unikaly.

  • Vaše výsledky se zlepší, závodění si budete užívat a budete o něm přemýšlet jinak než dosud. Začnete to být úžasná a nekonečně pestrá hra, kterou budete moci hrát až do konce života.

Pokud chcete zlepšit své jachtařské znalosti, proniknout do tajů závodního jachtingu, nebo posunout své výsledky, tak mě následujte.

Chcete se v jachtingu radikálně zlepšit?